Tutaj jesteś: Strona główna
Ustaw jako stronę startową
Serock
Menu

Najpiękniejsze miejsca w Polsce


Szczecin
Informacje ogólne Atrakcje turystyczne Piękno okolic Dane Teleadresowe Mapka
Nasza historia Co? Gdzie? Kiedy?
Nasza historia
Szczecin ma wielonarodową i wielokulturową przeszłość. 

Historia miasta rozpoczęła się na przełomie VII i VIII stulecia, kiedy to na dzisiejszym wzgórzu zamkowym istniała już osada słowiańska oraz gród obronny.
W końcu X wieku Szczecin stał się posiadłością lenną księcia polskiego Mieszka I, ale już w 1005 roku Pomorzanie odzyskali pełną niezależność.

Po raz drugi w orbicie wpływów polskich Szczecin znalazł się w czasach Bolesława Krzywoustego. W tym okresie biskup Otto z Bambergu prowadził na Pomorzu misje chrystianizacyjne (1124/1125 i 1128).

Ten kolejny okres zwierzchnictwa lennego Polski nad Pomorzem Zachodnim i Szczecinem trwał przez 60 lat (1121- 1181 ).

W latach 1184-1227 Szczecin wraz z Pomorzem znalazł się pod panowaniem duńskim. Około potowy XII wieku w Szczecinie zaczęli pojawiać się pierwsi Niemcy, którzy osiedlali się w okolicach dzisiejszego Ratusza Staromiejskiego.

W 1187 roku bogaty kupiec Beringer z Bambergu ufundował dla nich kościół św. Jakuba. Od tego momentu datuje się żywiołowy napływ do miasta ludności niemieckiej oraz wzrost jej znaczenia.

Rozrastająca się szybko gmina niemiecka już w 1237 roku wchłonęła stare miasto słowiańskie.
Prawa miejskie Szczecin uzyskał w 1243 roku, a gród szczeciński został stałą siedzibą książęcą. Od tego momentu miasto zaczęło odgrywać dominującą rolę polityczną na Pomorzu. W 1278 roku Szczecin został członkiem Hanzy.

W dziejach Pomorza wielką rolę odegrała dynastia Gryfitów. Stworzyła ona autonomiczne państwo pomorskie, a przedstawiciele tej dynastii ponad 500 lat (1121-1637) sprawowali rządy na Pomorzu.

Księstwo Pomorskie było państwem buforowym między Polską, Brandenburgią i Zakonem Krzyżackim oraz stanowiło jednocześnie lenno Rzeszy Niemieckiej.

Polityka władców Pomorza wobec państw średnich przez znaczny okres dziejów sprowadzała się w dużym stopniu do utrzymania jak najdalej idącej i jak najdłuższej trwającej autonomii.
W pierwszej połowie XVII wieku nastąpił schyłek okresu prosperity miasta, a wkrótce potem nastąpiło wyraźne załamanie gospodarcze całego księstwa, pogłębione skutkami religijnej wojny trzydziestoletniej (1618-1648). W 1637 roku zmarł bezpotomnie książę Bogusław XIV, ostatni z dynastii Gryfitów na tronie szczecińskim.

Zgodnie z traktatem westfalskim zawartym w Osnabrück (1648) samodzielne dotąd Księstwo Pomorskie podzielono między Szwecję i Brandenburgię.

Szczecin wraz ze znaczną częścią Pomorza znalazł się w rękach szwedzkich. W okresie 90 lat szwedzkiego panowania na Pomorzu i w Szczecinie zaznaczył się wyraźny upadek miasta, portu i handlu.

Po wielkiej wojnie północnej zakończonej traktatem sztokholmskim w 1720 roku Szczecin został włączony do Prus i uzyskał status stolicy Prowincji Pomorskiej.

Władze pruskie uczyniły Szczecin silnym ośrodkiem militarnym, czego wyrazem stały się potężne fortyfikacje obronne, znacznie przewyższające swoją powierzchnią obszar miasta.

W czasie wojen napoleońskich miasto przez kilka lat (1806-1813) było ważną twierdzą francuską. Pobyt Francuzów spowodował znaczny spadek liczby ludności oraz doprowadził miasto do upadku gospodarczego. Po powrocie miasta do Prus najpierw zaczął odżywać przemysł stoczniowy, a miasto stawało się stopniowo ważnym ośrodkiem tego przemysłu w państwie pruskim.

Władze pruskie rozbudowały militarną funkcję twierdzy szczecińskiej, co przez bardzo długie lata niekorzystnie odbijało się na urbanistycznym rozwoju miasta.

Stały dopływ ludności wiejskiej do miasta oraz rozwój przemysłowo-handlowy powodował, że możliwości rozwoju przestrzennego Szczecina w obrębie fortyfikacji szybko zostały wyczerpane.

Wieloletnie starania władz miasta o likwidację umocnień zostały uwieńczone powodzeniem w 1873 roku, kiedy to rozpoczęto burzenie fortów i murów miejskich.

Od tego momentu datuje się bardzo dynamiczna rozbudowa miasta.

Rozwój przestrzenny Szczecina stanowił w tym czasie klasyczny wzór urbanistyki geometrycznej, dla której przyjmowano jako podstawę gwiaździste place z trójkątnymi parcelami budowlanymi, na których wznoszono neoklasycystyczne i secesyjne kamienice oraz funkcjonalne budynki użyteczności publicznej.

Kolejny, ważny etap w rozwoju przestrzennym miasta rozpoczął się na przełomie XIX i XX wieku, kiedy to następowało włączanie do Szczecina zurbanizowanych już, samodzielnych dotąd podmiejskich osiedli i miasteczek. Rozwój ten wiązał się ze znaczącą rozbudową infrastruktury komunalnej.

W dniu 26 kwietnia 1945 roku Szczecin został zdobyty przez 65 armię sowiecką, a polska administracja przejęła miasto 5 lipca 1945 roku.

Na konferencji w Poczdamie Wielka Trójka postanowiła o przyznaniu Szczecina Polsce.

Podczas II wojny światowej zabudowa miasta została zniszczona w 60-70%, port wraz z przyległościami w 70-80%, a obiekty przemysłowe uległy zniszczeniu niemal w 90%.

Najbardziej ucierpiały tereny nad Odrą oraz zabudowa w centrum miasta, w tym dawna Starówka. Skala zniszczeń wojennych sprawiła, ze Szczecin znalazł się wśród 20 najbardziej zrujnowanych miast ówczesnych Niemiec.
Zapraszamy!
Witamy
Poniedziałek, 16 lipca 2018
Położenie » Zobacz położenie atrakcji »

Filmy »
Kamery »
Panoramy »

Noclegi w okolicy »
» lista atrakcji «
Wybierz atrakcje:
Muzeum Techniki i Komunikacji
Pas Oriona
Wenecja nad Odrą
Statkiem po Odrze
Szlak Miejski
Złoty Szlak
Puszcza Wkrzańska
Tarzania
Puszcza Bukowa i Jezioro Szmaragdowe
Międzyodrze
Jezioro Dąbie
Jasne Błonia
Zamek Książąt Pomorskich
Wały Chrobrego
Podziemne Trasy Turystyczne
Eureka Cuda Nauki i Techniki
Kino Pionier „1909”
Piwnice Starki
Cmentarz Centralny
Kamienice znanych szczecinian
Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia
Filharmonia im. M. Karłowicza
Kąpielisko Arkonka
Hala Azoty Arena
TRAFO Trafostacja Sztuki
Wypożyczalnia łodzi motorowych
THPV Bembridge
Ogród Różany
Zwiedzanie wieży katedralnej
Silver Gokart Center
Kościół św. Jana Ewangelisty
Tramwajowa linia turystyczna
Teatr Letni im. Heleny Majdaniec w Parku Kasprowicza
Gubałówka
Stettiner Waren -€“ towary szczecińskie
Zwiedzanie gmachu Urzędu Wojewódzkiego
Muzeum Narodowe
Jednodniowy szlak turystyczny
Trasa rowerowa Jezioro Głębokie - Odra
Ścieżka zdrowia
Trasa rowerowa Jezioro Słoneczne - Wyspa Pucka
Trasa rowerowa „Śladami Quistropów”
Trasa rowerowa Parnica -€“ Jezioro Szmaragdowe
Rowerowe szlaki turystyczne
Turystyka wodna -€“ Baltic Marina
Turystyka wodna -€“ Marina Gocław
Turystyka wodna -€“ Jacht Klub AZS
Turystyka wodna -€“ Centrum Żeglarskie
Turystyka wodna -€“ Marina Pogoń
Turystyka wodna - Marina Hotele
Reklamy Google
Strona główna  |  Wiadomości  |  Mapa serwisu
Copyright © 2006 - 2009 VC.TravellingPolska, Wszelkie prawa zastrzeżone